Groepsmanagement
&
groepskwaliteit
Een sterke groep begint bij goed groepsmanagement.
Groepsmanagement is een onderwerp dat vaak over het hoofd gezien. Terwijl juist groepsmanagement de basis vormt voor rust, samenwerking en werkplezier.
De groep is een weerspiegeling van het team: de manier waarop pedagogisch professionals samenwerken, communiceren en taken verdelen, zie je direct terug in het gedrag van de kinderen.
Een onrustige groep ontstaat vaak niet “door onrustige kinderen” het is vaak een weerspiegeling van wat er in het team of in de organisatie gebeurt.
In deze training leren pedagogisch professionals zich bewust te zijn van hun eigen aanwezigheid en invloed:
Sta jij in de rol van zitter of organisator? Neem jij regie of laat je de groep de koers bepalen?
Praktische informatie
- Duur: dagdeel van 3 à 4 uur (ochtend, middag of avond)
- Groepsgrootte: maximaal 20 deelnemers
- Investering: € 430 – € 750 (bij 3 – 20 deelnemers)
Wat leren deelnemers?
Bewust leiderschap in de groep: houding, energie en start van de dag. Het kiezen van de juiste rol, bewust kiezen.
Structuur en voorspelbaarheid creëren in dagritme en spel
Positieve groepsdynamiek en relaties tussen kinderen stimuleren
Zelfvertrouwen in het handelen bij drukte, onrust of uitdagend gedrag
Koppeling met pedagogische doelen: van beleid naar praktijk.
Resultaat
Een stabiele, positief gestemde groep waar kinderen zich veilig voelen, meer spelkansen zien én minder conflicten ontstaan.
Professionals ervaren overzicht, werkplezier en pedagogische kwaliteit met impact.
Inhoud:
Tijdens de training werken we aan drie bouwstenen van sterk groepsmanagement: Inzicht in patronen, praktisch handelen en verankering in de dagelijkse praktijk.
1) Eigen gedrag spiegelen
Het eigen gedrag van de pedagogisch professional heeft directe invloed op de groepsdynamiek.
- Hoe komt de professional letterlijk binnen?
- Wat straalt hij of zij uit bij het betreden van de groep?
- Hoe wordt er gesproken, waar neemt de professional plaats, en hóe zit hij of zij daar?
Elke kleine handeling zegt iets over de energie, rust en focus die iemand meebrengt.
De manier waarop de dag begint, werkt direct door in het gevoel van de kinderen en de collega’s.
Een bewuste, rustige start van de dag creëert voorspelbaarheid, overzicht en verbinding.
Belangrijk is dat het team reflecteert op vragen als:
Hoe wordt verbinding gemaakt bij de start van de dag met collega’s, de kinderen en de ouders?
Hoe wordt rust en aandacht zichtbaar in houding, stemgebruik en lichaamstaal?
We bieden een scala aan gespecialiseerde diensten die zijn afgestemd op jouw individuele behoeften.
2) Rolverdeling binnen het team/ de groep
Elke pedagogisch professional heeft een eigen rol en positie binnen het team.
Die rol ontstaat soms vanzelf, maar wordt niet altijd bewust gekozen of uitgesproken.
Door hier samen aandacht aan te besteden, ontstaat helderheid, balans en onderlinge afstemming.
Het team kan zich afvragen:
- Wat is de natuurlijke rol van ieder teamlid?
- Hoe worden deze rollen ervaren door collega’s?
- Hoe kunnen professionals elkaar versterken in plaats van overlappen of corrigeren?
3) Fysieke plek
Rust in de groep ontstaat wanneer ieder teamlid zijn rol kent en deze ook letterlijk inneemt.
Een duidelijke rolverdeling, bijvoorbeeld tussen de zitter (de professional die aanwezig is bij de kinderen en rust brengt) en de organisator (degene die overzicht houdt en praktische taken uitvoert), voorkomt onduidelijkheid en onrust.
Wanneer deze balans zichtbaar is in houding, communicatie en inrichting, ervaren kinderen meer voorspelbaarheid en veiligheid.
Het resultaat is een rustige, gestructureerde groep waarin ieder teamlid zijn kwaliteiten optimaal kan inzetten.
Opbouw van de training
Deel 1 – Inzicht in patronen
We starten met het observeren van de groep.
Wat is zichtbaar in gedrag, communicatie en samenwerking?
We brengen patronen in kaart die invloed hebben op de sfeer, rust en effectiviteit van de groep.
Deel 2 – Samen aan de slag
In dit deel gaan we praktisch oefenen met rolverdeling, communicatie en rustmomenten.
Wie neemt wanneer het voortouw, en hoe houd je overzicht zonder afstand te nemen van de kinderen?
De inzichten worden vertaald naar concrete acties voor de dagelijkse praktijk.
Deel 3 – Verankeren in de praktijk
We sluiten af met reflectie en borging: wat werkt, wat vraagt nog aandacht?
Hoe zorgen we dat afspraken, rust en samenwerking ook op de lange termijn blijven staan?
Samen stellen we doelen op die passen bij het team en de pedagogische visie van de organisatie.
Investeer in rust en kwaliteit binnen jouw organisatie.
Met de training groepsmanagement krijgen teams praktische handvatten om structuur en samenwerking te versterken.
📧 Vraag meer informatie of een vrijblijvende offerte aan via onderstaamd formulier.